شهرداری مشهد پیشگام در استفاده از فناوری‌های نوین حاجی بگلو: مدیریت شهری مشهد نگین تمامی حوزه‌های مدیریت شهری در خاورمیانه است رئیس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور: بخش خصوصی اصلی‌ترین حامی مدیریت شهری است+ویدئو پارک خطی ۶ هکتاری در محله شهرک شهید رجایی مشهد به بهره‌برداری می‌رسد+تصاویر انعقاد قرارداد مشارکت شهرداری مشهد با کمیته امداد امام خمینی (ره) معاون استاندار خراسان رضوی: برقی کردن قطار مشهد- تهران ۲ میلیارد دلار هزینه دارد پلمب کارگاه تولیدی لوازم آرایشی غیرمجاز در کاشمر (یکم آذر ۱۴۰۳) ناصحی: مشهد قطب دیپلماسی شهری در کشور است ورود نخستین اتوبوس برقی به مشهد تا ۴۵ روز دیگر ارتقای پرشتاب زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل بار در مشهد عزم جدی شورا و مدیریت شهری مشهد مقدس برای تقویت دیپلماسی شهری برگزاری اولین نشست شهر‌های ایرانی شرکت‌کننده در اجلاس بریکس پلاس در مشهد + فیلم (یکم آذر ۱۴۰۳) اجرایی‌شدن تنها ۳۰ درصد از پروژه‌های عمرانی مصوب شهر مشهد قطار برقی مشهد-تهران روی ریل تحقق | استاندار خراسان رضوی: با حمایت و اعتبار بودجه‌های ملی قرار است این پروژه به سرانجام برسد آغازبه‌کار دوازدهمین نمایشگاه تخصصی مدیریت شهری در نمایشگاه بین‌المللی مشهد از امروز (یکم آذر ۱۴۰۳) رونمایی از پهپاد‌های آتش نشان در نمایشگاه تخصصی خدمات شهری شهردار مشهد: تقویت دیپلماسی، از سیاست‌های اصلی مدیریت شهری است نشست رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر مشهد با احزاب سیاسی | گفتگو با فعالین اجتماعی، کلید بهبود مدیریت شهری در مشهد حضور دادپزشک در آرامستان‌های شهرداری مشهد برای تسریع خدمت‌رسانی به خانواده‌های متوفیان تقدیر فرماندار مشهد از شهردار مشهدمقدس (۳۰ آبان ۱۴۰۳) گره کور ترافیکی در میدان شهید کاوه مشهد باز می‌شود
سرخط خبرها

حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد

  • کد خبر: ۲۲۷۸۳۴
  • ۲۵ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۲
حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی منطقه توس مشهد طی ۲ سال گذشته آسفالت شد
شهردار منطقه ۱۲ با اشاره به افزایش عمران و آبادانی برای همسایگان حکیم فردوسی خبر داد.

به گزارش شهرآرانیوز حدود دوازده سال قبل، با رأی شورای عالی معماری و شهرسازی، محدوده منفصل توس به شهر مشهد الحاق شد تا محدوده‌ای که پیش‌ازاین مجموعه‌ای از چند روستا در نزدیکی شهر مشهد بود، از آن تاریخ به بعد بخشی از منطقه ۱۲ شهرداری مشهد باشد؛ اما خلف‌وعده برخی دستگاه‌های دولتی برای تهیه و تصویب طرح راهبردی و تفصیلی توس باعث شد تا دست شهرداری برای عمران و توسعه توس از آن سالی که به مشهد الحاق شد تا همین دو سال پیش، بسته باشد.

با‌این‌همه، اما با پیگیری ویژه کمیسیون توسعه و بهسازی توس در شورای ششم و شهرداری منطقه ۱۲، سال ۱۴۰۰ پرونده طرح راهبردی توس با تصویب آن بسته شد تا حداقل راه برای توسعه و ارائه خدمات به این منطقه فرهنگی تاریخی باز شود. از همان سال تصویب این طرح تا امروز، شهرداری منطقه ۱۲ به قول معروف دستی اساسی بر سر‌و‌روی توس کشیده و پروژ ه‌های ریز‌ودرشتی را کلید زده است. در این دو سال، ۱۵۰ هزار مترمربع از معابر خاکی توس آسفالت شده است و فاصله‌ای تا پایان کوچه‌و‌خیابان‌های خاکی در این محدوده نداریم. 

بعد از چندین سال انتظار، کار ساخت مجموعه‌ورزشی چهاربرج آغاز شد و با تصویب شورای شهر قرار شد تا مشکل دسترسی به آرامگاه و ورودی شاهنامه با ساخت یک تقاطع غیرهم‌سطح حل‌وفصل شود، ضمن اینکه به‌زودی کار ساخت پردیس فردوسی و یکی‌دو پروژه مهم دیگر هم در توس آغاز خواهد شد. در آستانه روز بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی، مهدی خداشناس، شهردار منطقه ۱۲، در گفتگو با شهرآرا جزئیات بیشتری از اقدامات عمرانی که در این دو سال منجر به تغییر چهره توس شده است، ارائه داد.

توجه به هسته‌های جمعیتی در توس

شهردار منطقه۱۲ شهرداری مشهد با تأکید بر اینکه محدوده تاریخی توس و محدوده بولوار شاهنامه نیازمند توسعه پایدار و متوازن است، گفت: توسعه به‌تن‌هایی کافی نیست و باید درک صحیحی از نیاز‌های وارثان و حافظان اصلی میراث توس وجود داشته باشد و مشارکت مردم مهم‌ترین اصل در توسعه متوازن محدوده منفصل شهری توس است. از آغاز شورای ششم، رویکرد فعالیت‌های عمرانی و اجرایی مبتنی‌بر توجه به هسته‌های جمعیتی مجاور بولوار شاهنامه تدوین و اجرایی شد.

مهدی خداشناس از ثبت یک رکورد در آسفالت معابر خاکی توس و آسفالت همه معابر خاکی این محدوده در سال جاری خبر داد و بیان کرد: بدیهی‌ترین نیاز مردم برای تردد در بولوار شاهنامه، آسفالت بود و چه در پروژه‌های زودبازده‌یک و چه در زودبازده ۲، نگاه مردم این بود که شهرداری اول خیابان‌های خاکی را  آسفالت کند و کار جمع‌آوری آب‌های سطحی حل‌وفصل شود، بعد سراغ انجام دیگرکار‌های خدماتی برویم. در دو سال گذشته حدود ۱۵۰‌هزار مترمربع از معابر خاکی توس آسفالت شد که این عدد یک رکورد و یک جهش چشمگیر در توسعه محدوده منفصل شهری توس قلمداد می‌شود. هدف‌گذاری ما برای امسال، آسفالت همه خیابان‌های خاکی دارای ضریب سکونت کافی است که این اتفاق در نوع خود بی‌نظیر و استثنایی است.

وی ادامه داد: البته با پیشنهاد شهرداری و همکاری میراث فرهنگی، معابری که در بافت تاریخی توس بود و بنا به دلایلی امکان آسفالت فراهم نبود، سنگ‌فرش شد تا همه معابر توس به‌نوعی سروسامان بگیرند.

کلان‌پروژه‌هایی برای تغییر چهره

خداشناس در ادامه از برنامه‌ریزی و اجرای برخی پروژه‌ها و کلان پروژه‌های مهم دیگر در توس صحبت کرد و توضیح داد: نگاه مدیریت شهری برای توسعه توس، فقط خدمات آسفالت و جمع‌آوری آب‌های سطحی و پیاده‌روسازی نیست و برای همین قرار شد تا سراغ خدمات و پروژه‌های بزرگ‌تر برویم. در گام اول و بعد از چند سال انتظار، کار ساخت عرصه ورزشی چهاربرج با حل مشکلات آن آغاز شد و فضای روباز ورزشی آن به‌زودی به سرانجام می‌رسد. در کنار آن دو ایده بزرگ دیگر هم مطرح شد؛ یکی پردیس فردوسی و دیگری باغ‌راه که کار‌های آن در حال انجام است.

صنعت گردشگری توس باید زنده شود

شهردار منطقه ۱۲ یکی از اقدامات مهم مدیریت شهری برای توسعه توس را زنده‌کردن صنعت گردشگری در این محدوده دانست و با اشاره به پروژه‌هایی که قرار است در این حوزه اجرایی شود، تأکید کرد: نکته کلیدی این است که ما می‌خواهیم با خلق فضا‌هایی مثل پارک مفاخر، ایجاد واقعیت افزوده در توس و... صنعت گردشگری را به شاهنامه برگردانیم؛ خوشبختانه جلسات مشترکی با عنوان مطالعات تا امروز برگزار شده و اگر به سرانجام برسد، اجرای این پروژه‌ها در دستورکار قرار می‌گیرد تا مشکل اصلی ناشناس‌ماندن منطقه تاریخی و فرهنگی توس حل شود.

وی افزود: دسترسی راحت و آسان به آرامگاه فردوسی و حل مشکلات ترافیکی بولوار شاهنامه، موضوع دیگری بود که بر روی آن متمرکز شدیم و درنهایت طرح تقاطع غیرهم‌سطح شاهنامه در بزرگراه پیامبراعظم (ص) تهیه و در شورای همتای استان تصویب شد؛ با این پروژه ترافیک ورودی بولوار شاهنامه حل‌وفصل و عمده مسائل دسترسی به آرامگاه فردوسی رفع‌ورجوع می‌شود.

نقش مردم در اداره توس بیشتر شده است

خداشناس با بیان اینکه رویکرد کمیسیون توسعه و بهسازی توس باعث افزایش مشارکت مردم در اداره محدوده منفصل توس شده است، تصریح کرد: در طول ادوار مختلف، همواره مردم خطه توس، حافظان راستین میراث فرهنگی و تاریخی بوده‌اند و رویکرد کمیسیون توسعه و بهسازی توس به افزایش مشارکت شهروندان در اداره محدوده منفصل شهری توس منجر شده است و امیدواریم تا پایان دوره شورای ششم اسلامی شهر بخش عمده‌ای از فرمایشات رهبر معظم انقلاب در‌خصوص عمران و آبادانی توس محقق شود.

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->